Assalamualaikum. 

Suasana Di Malaysia : 

* Berbuka - Anak bertnya kpd ibunye.. "ibu, hari ini kita berbuka apa ye ibu?" 

* Bunyi - Kanak-kanak gembira bermaen mercun.. "Abg, cuba mercun ni plak, test bunyinye, kuat ke x?"

* Persiapan raya - Baju raya.. "ibu, adek nk baju raya 2 pasang thn nie, boley x ibu?"
                             - Rumah .. kain angsir baru, cat umah baru, sofa baru.. everything dlm umh tu baru.. 

* Jemaah masjid - fasa pertama ramadhan : ramai, penuh saff di masjid .
                             - fasa kedua ramadhan : ramai jgk, sbyk dua saff berkurang .
                             - fasa ketiga ramadhan : sedikit sgt yg hadir. hanya ada empat saff perempuan.
                             - fasa terakhir ramadhan : boley bilang ngan jari je :'(

* Takbir raya - Penuh kesyaduan. Kesedihan. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suasana Di Palestine

* Berbuka - Anak bertnya kpd ibunye.. "ibu, hari ini kita ada makanan ke utk kita berbuka ibu?" 

* Bunyi - Kanak-kanak sedih mendengar bunyi tembakan yg bertalu-talu.. [berfikir selamatkah mereka]

* Persiapan raya - Baju raya.. kemungkinan tiada. 
                             - Rumah .. kemungkinan hancur. kemungkinan ada ttp tidak selamat. 

* Jemaah masjid - fasa pertama ramadhan : ramai, penuh saff di masjid .
                             - fasa kedua ramadhan : ramai, masih penuh saff dimasjid. 
                             - fasa ketiga ramadhan : masih ramai. 
                             - fasa terakhir ramadhan : masih ramai. 
- inilah yg kita nk ! 

* Takbir raya - Penuh semangat. Menunjukkan kekuatan yg berbuak - buak



PERSOALANNYE : 
---> pernahkah anda semua terfikirkan ini? 
---> Pernahkah anda cuba utk menghulurkan bantuan?
---> Pernahkah anda terfikir, BAHAGIAKAH mereka disana seperti kita? 

: : Semperna bulan yg penuh keberkatan ini, sama samalah kita menghulurkan bantuan kita kepada mereka, Selamatkanlah bumi Palestine.. Selamatkanlah Baitul Maqdis..  : : 

30 kuntum bunga Rose utk Sara ! ^^:

tomatokering :) said...

sedih tgk dorang .. tiap kali makna mesti teringat .. doa je mampu dari jauh .. moga doragn selamat di sana .. :)

WuMing said...

Satu perbandingan yang sangat simbolik dan sarat dgn makna.

Tahniah.. Harap ramai yang faham akan mesej ini...

mr.syazwan said...

pro n cons

harap entri ini dpt membuka minda rakyat Malaysia

Zuewairy said...

berbeza sekali kan..

akoo pae said...

sob2..

slamatkanla mreka..
aamiiin.

syrupmasin said...

gile berbeza kan..

h.a.n.g.g.o.k.b.a.s.i said...

berpada2 la kite..

Saiazuan said...

sobs..

JIJI YU said...

kat negara arab sumer takbir raya semgt..tempat kita je penuh syahdu

pengemisCinta said...

banyak sangat perbezaannya..

Farahin Ahmad said...

apelah naseb dorang kan...bantulah mereka dengan doa kita...

wan azie said...

elok la kita ssme bersyukur ngan nikmat y kita ada skang.....





alhamdulillah....

Shamsuddin Amin said...

hanya doa yg dpt ku hulurkan... ^^

ejai_ej said...

erm.. kengkadang kita tak penah pikir pon cam ner suasana kat sana. mungkin sebab kita kat sini tak penah jadi cenggitu kot.. hurm.. hargailah keamanan yang kita ngah kecapi skang nih.. :D

Faaein Talip Roy said...

berbeza sungguh kan.. teringin sekali ingin ke sana..

pakjoe said...

nice blog

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

kita ni kira bersyukur laa sgt2.. masih dlm keadaan aman dan damai.. kasihan mereka2 di luar sana..

KuNanGKuNanG said...

syukur alhamdulillah kite masih bahgia di negara ni..mudah2han kekal camni sampi bila2..amin...

an nyek said...

puasa sbnr mengajar kita utk merasa susah payah org lain...mcm ank2 d palestin, di somalia...tp mngkn kita d malaysia...serbi serbi selesa, kita jd alpa...yg kita ingt puasa tu hny menahan makan lapar dan dahaga...maksud tersirat kita dah pinggirkan...entri mcm nie, sekuragnya dpt menyedarkan kita...walau kita tak dpy buat ape2, doa pon sudah yg terbaik...

sara zainol said...

tomatokering : sedih sgt kn? ye doakan semoga mereka turut dpt merasai kebahagiaan seperti kita :)

wuming : thanks ye.. sara msh memperbaiki diri untk memyampaikan mesej seperti ini :)

mr.syazwan : insyaallah.. sara pon harap mcm tu jgk :)

abg zue : mmg berbeza..

akoo : insyaallah allah akan selamatkan mereka :) aminn

syrupmasin : sgt berbeza.. kita lebih bahagiakan ?

fendi : ye.. sedarlah siapa kita, berbanding dgn mereka disana.

sara zainol said...

saiazuan : sedih kan?

pengemiscinta : ye mmg byk.. ini baru sebahagian yg sara listkan.. sebenarnya masih byk lg.. :)

jiji yu : ye.. mereka sgt bersemangat.. semangat jihad mereka sgt hebat dr semangat jihad kita.

farahin : sara pon xpasti.. ingin kesana melihat sendiri.. ye berdoalah utk mereka :)

wan azie : alhamdilillah.. syukur kn?

shamsuddin : ye, berdoalah demi mereka saudara seislam kita..

ejai_ej : ye.. mmg xpernah terfikir pon.. ye,, syukur sgt negara kita aman.. ttp jgn lipakan mereka yg sensara.. :)

sara zainol said...

faaein : ye, sara pon ingin kesana.. semoga impian kita tercapai :)

C.M.A : ye...syukur,alhamdulillah.. negara kita aman damai.. :)

kunang2 : insyaallah, berdoalah agar negara kita terus aman :)

an nyek : itulah sbbnye kita disuruh berpuasa.. bulan puasa mengajar kita 1000 erti.. ttp kita tidak memahami mksd ye dgn mendalam.. ye.. berdoalah agar mereka disana selamat dan tiada ld keganasan :)

sekamar rindu said...

salam..

sejujurnya rasa bertuah berada di negara kita....Malaysia yg aman damai ini..

alif haris said...

perbezaan yg amat ketara ..
kita yg sepatutnya bersyukur dgn nikmat keamanan ni dgn lagi byk beribadah..

tp ape yg kita nmpak skrg ni sebaliknya ..huhu

Faaein Talip Roy said...

jom... sama2 kita doa.. semoga kita dapat capai untuk jejak ke sana.. inshaALLAH.. =]

Awan said...

biasanya akhir2 saf agk penuh sebab da nak abis baru nmpk muka semula...hehe

Saif Sulong said...

aku mampu doa je dari jauh. T.T

sara zainol said...

alif haris : mmg ketara.. sepatotnye begitulah.. :)

faaein : jom.. bersemangat nk g ni.. :) berusaha ye.. agar tercapai cita cita kita kesana :)

Awan : jarang sekali awan.. :)

Anif Abdullah| AA said...

memang berbeza sekali.. tetibe ada semangt nih untuk sumbang sesuatu di sana..

Ninie said...

Suka blog nih...sgt flowery! Kita dh follow anda...follow me back at

http://thebeautyofsplendid.blogspot.com/

Salam Aidilfitri...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...