Assalamualaikum . .
Ceria-ceria selalu ye . .


. . sujud solat taubat nasuha . .

kepada readers sekalian , ak terpikir nk wat entri ni stelah ak baca blog soal asyraf dan ustaz zahazan mohamed . kamu semua , jgn terkejut ye . Entri nie tok kesedaran kita semua . setiap org pasti akn mlakukn "Khilaf" (kesilapan) . maaf jika ap yg akn ak katakn nnt tercuit sanubari kamu . kdg2 kita tdk sedar ap kesilapan yg tlah kita lakukn , sama ada kesilapan kita itu besar ataupun kecil . ingat , tiap2 masa kita kena bertaubat .  ak prnh terbaca 1 renungan ini , ''setiap manusia pasti akn melakukan kesilapan, tnpa melakukan kesilapan , manusia itu tidak berbuat ap2 pun sepnjng hidupnya ''.


.  . Allah itu Maha Mendengar lg Maha Mengetahui . .

kalian , bertaubatlh sbelum terlambat . tidak kira la jika kita melakukn dosa besar mahupun dosa kecil . sedangkan nabi sendiri pun bertaubat skurang2nya 70 kali sehari . . MasyaAllah. . kita sendiri pun tidak mampu utk mlakuknnya . betapa kerdilnya diri kita ini . Nabi bertaubat bukanlah kerana ingin mencapai sesuatu perkara yg di ingininya di dunia yg sementara ini . . tetapi baginda merasakn bahwa wajib seseorg hamba menyesal ke atas dosa yg tlh dilakukn kepada TuhanNya . .

Kecuali orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha penyayang” (an-Nur:5)
 
. . perbyk kan lah zikir & munajat . .
CARA2 TAUBAT :-

1. Melakukan solat sunat taubat .
2. Beristifar byk2 seleps solat .
3. Bermunajatlah kepada Allah sambil mengalirkan air mata menandakan penyesalan yg teramat sangat kerana telah terlanjur melakukan dosa .
4. Berusahalah melakukan banyak kebaikan untuk menghapuskan dosa yang telah dilakukan .

SYARAT2 TAUBAT :-

1. Menyesal dengan dosa yang telah dilakukan .
2. Berazam tidak mengulangi dosa yang telah dilakukan .
3. Meninggalkan maksiat yang telah dilakukan .


~ InsyaAllah kita akan tergolong didalam golongan "Awwabin" yakni golongan yang sentiasa bertaubat kepada Allah . . JGNLAH , kita bertaubat hanya kerana sesuatu perkara yg kita ingin kejarkan . . biarlah diwaktu kita dlm kesusahan mahupun dlm kesenangan , jgn sesekali kita lupakn Allah . . ~ :)
~ sama2lah kita melangkah kearah kebaikan , selamat beramal semua . . ~





0 kuntum bunga Rose utk Sara ! ^^:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...