Assalamualaikum.


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Illahi kerna dgn limpah kurniaNya hampir sempurna ibadah puasa wajib sebulan ramadhan. Hanya tinggal beberapa hari je lg utk kita semua meraikan hari kemenangan kita setelah sebulan kita berperang, menahan hawa nafsu kita ^-^ . Pd mlm 29 Ramadhan, sebaik shja azan maghrib berkumandang maka berakhirlah ramadhan, itulah tanda berakhirlah "Madrasah Ramadhan". 

Pada mlm 29 ramadhan, sudah tidak ada solat terawih ye. Pd mlm tu, hanya bertakbir saje. Kpd kaum hawa [termsk sara], yg sibuk dgn persiapan raya , sama samalah kita menzahirkan rasa syukur dgn byk bertakbir membesarkan Allah s.w.t dan keesokan harinye bersama sama keluarga tercinta menuju ke masjid menunaikan solat sunat hari raya serta mendengar khutbah raya . Takbir raya bkn utk kaum Adam shaja, kaum Hawa juga boley bertakbir dan digalakkan memperbanyakkan takbir pd hari kegembiraan umat islam sebagai tanda kesyukuran.Takbir ini dianjurkan berdasarkan ayat Allah s.w.t. : 

" Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu mengcukupkan bilangan puasa (sebulan ramadhan), serta kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya dan supaya kamu bersyukur" [surah al-baqarah 2 : 185]

Pesanan : Kpd kaum Hawa, jika kamu bertakbir dalam keadaan lelaki bukan mahram ada bersama, kamu dianjurkan tidak mengeraskan suara. Elakkanlah dari berbual bual dengan jemaah lain dan gunakan waktu yg ada sebaeknye dgn bertakbir. ^-^

--- Jom Solat Sunat Hari Raya ---

Sudah Bersedia ke nk bersolat sunat hari raya ni korg? Sara Sudah bersedia, Tak sabar je rasa nk solat sunat hari raya. Seperti yg kita semua tahu, solat sunat hari raya dilakukan pd waktu duha, pd awal 1 syawal. Solat Sunat Aidilfitri elok dilewatkan bg memberikan ruang yg secukupnye bg golongan yg masih belum membayar zakat fitrah. Pishhhh,sudah bayar ke zakat fitrah?

Menurut mazhab syafi'i, solat sunat hari raya hukumnya SUNAT MU'AKKAD yakni sunat yg amat digalakkan utk ditunaikan termasuklah kaum Hawa. malah wanita yg sedang haid turut digalakkan berpusu pusu menuju ke masjid dan mendengar khutbah hari raya, tetapi perlu berada di perkarangan masjid shaja. Ummu Atiyyah r.ha. berkata : 

" Kami diperintahkan utk keluar pada hari raya sehingga kami mengeluarkan anak gadis pinggitan dan mengeluarkan semua wanita yg sedang haid. Mereka semua berada dibelakang dan bertakbir dengan takbir mereka,berdoa dengan doa mereka dgn mengharapkan keberkatan hari tersebut dan kesuciannya. " [riwayat al-bukhari dan muslim]


--- Cara Melaksanakan Solat Sunat Hari Raya Dua Rakaat  --- 

--- > Niat 
---> Takbiratul ihram
---> Membaca doa Iftitah
---> Bertakbir sebyk tujuh kali pd rakaat pertama dan lima kali pd rakaat kedua.
Bacaan pd setiap kali takbir ialah : 

 maksud : "Maha suci Allah dan segala puji bagi Allah dan tiada tuhan selain Allah dan Allah itu maha besar".

Ingatan : Tiada solat sunat yg mengiringi solat sunat hari raya. [bagi yg mengerjakan solat dikawasan lapang] dan tiada juga solat sunat tahiyatul masjid. Walaupun Solat hari raya dikerjakan secara jemaah dimasjid. Tiada suara azan dan iqamat sebelumnye.

--- Ayuh, kita semua bertakbir ! ---

17 kuntum bunga Rose utk Sara ! ^^:

tomatokering :) said...

jom kite same2 ;p

WuMing said...

SELAMAT HARI RAYA dan tahniah kerana berjaya menunaikan rukun Islam yang ke 3 ini..

Ym.Bundle [Blog.Sampah] said...

bgus entry sara..aku dah lupa solat raya pasal pagi raya je mesti aku tak bangun awal..ekeke..

azu said...

Azu pun xsabar nk join solat hari raya..harap sempat~insyaallah.
jom singgah2 entry baru azu.tq
http://azumie.blogspot.com/2011/08/seronok-ke-raya-berdua.html

al_hakim said...

x sabar nak raye ni..hehe

akoo pae said...

akoo penah skali je smayang raye..

taon ni tatau laa..huu

ZWAN SABRI said...

Sedihla dah nak solat hari raya.. mesti nanti rindu sama solat tarawih.. HUHU..
btw, bagusla Sata, siap ajaq orang cara2 nk solat.. good for sapa2 yang xtaw n dah lupa.. ;)


MySuaraBlog: Segmen Di Mana Anda Beraya Tahun Ini Bersama Phat Corner

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

slmt hari raya... maaf andai salah dan silap..

Saiazuan said...

pengingatan untuk semua :)

syrupmasin said...

beberape hari lagi :D

j b r said...

thanks for remind us. Happy ed-Fitr

JIJI YU said...

selalunya imam akan bagi taklimat sebelom solat..

sekamar rindu said...

salam..

selamat hari raya...

Awan said...

Selamat Hari Raya!!!!

sara zainol said...

tomatokering : jom.. xsabr da nie..

wuming : thanks .. selamat hari raya too.

ym.undle : thanks dude. lahaiawala.. ko nie.. xpa skrg da ad tukng kejutkan ko bgn. terbaek pny.. haha

azu : ye sara jgk :) isyaallah sama samalah kita menuju ke rumah allah nt :)

al-hakim : ye,sara jgk !

akoo : insyaallah tahun nie dpt pogi.. :)

zwan : sedih kn? ye pasti ridukan. sara ingatkan aje.. :)

sara zainol said...

c.m.a : selamat hari raya too :)

syrupmasin : yup.. counting days.

j b r : no biggie dude. happr ed-fitri too.

jiji yu : ye.. sara ingtkan aje. :)

sekamar rindu : salam eid too :)

awan : ye.. to u too :)

an nyek said...

hehe...sebut rayer2 nie kurang skit la ngan fmly ak...sbb fmly mmg sambut biasa2 je raya aidlftri walaupon tau hari kemenangan...sedih ramadhan nk pergi...sekejap sgt...rse bnyk dah mse yg dibazir mcm tu sje...tak tau, smpt ke tak jmpa rmdhn thn depan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...