Assalamualaikum..
Salam Ceria Semua..

Wahai Anak anak Soleh dan Solehah !

# Hidup Sebelum Mati #

Sebelum, ak mula berceloteh panjang, Salam Takziah ak ucapkn kpd keluarga jiran ak atas kehilangan Anakanda yg tersyng hari rabu, dua hari lepas ( isra' mijrak). Innalillah. Arwah bru berusia 16 thn, sebaya ngan adek ak. Semoga keluarga Arwah tenang menghadapi Ujian dr Allah ini. Kerna, Allah lebih sygkn Arwah. Semoga Arwah tenang disana. AL- FATIHAH. 

Allahuakbar. Subhanallah. Itu la kekuasa Allah. Dr Allah kita dtg, kpdNya jg kita kembali. Setiap makhluk Allah yg bernyawa pasti akan mati. Selaju mana pun kita lari, sejauh mna kita cuba hindarinya, namun kematian ttp akan mengekori kita. Sampai waktunya dan ketikanya, kita ttp akan pergi jua. Kehidupan kita berjalan tanpa kita sedari dr detik ke detik ia berlalu. Adakah korg menyedari bahawa hari hari yg korg semakin menhampiri korg kpd saat kematian ? RENUNGKAN ! 

Semua makhluk yg benyawa akan hidup sampai suatu hari yg ditentukan kemudian mati. Allah menjelaskn didlm Al-Quran ttg prilaku manusiapd umumnya ttg kematian dlm ayat berikut.


Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (QS. 62:8)

Katakanlah: “Lari itu sekali-kali tidaklah berguna bagimu, jika kamu melarikan diri dari kematian atau pembunuhan, dan jika (kamu terhindar dari kematian) kamu tidak juga akan mengecap kesenangan kecuali 

PESANAN AK KPD KORG SEMUA INGATLAH,
5 PERKARA SEBELUM 5 PERKARA : 


1.  SIHAT SEBELUM SAKIT
2. MUDA SEBELUM TUA
3. LAPANG SEBELUM SEMPIT
4. KAYA SEBELUM MISKIN 
5. HIDUP SEBELUM MATI 



P/S : 
** Walaupun usia kita masih setahun jagung, tp ingat kita ini hak Allah. kita tidak tahu bila kita akan dijemput untuk kembali kepadaNya. 
** Berbuat baiklah kita dimuka bumi ini sementara kita masih hidup. masih kuat untuk beribadat kpd Nya. 
** Hormatilah kedua dua ibu bapa kita sementar mereeka masih hidup. Jika mereka telah meninggal, senantiasalah mendoakn kesejahteraan hidup mereka disani. :) 

4 kuntum bunga Rose utk Sara ! ^^:

Dramaking said...

: : nice post .

post yg mngingat kn sy tntang kmatian~

Unknown said...

:: sang drama king::
lau boley,setiap ari kena ingat tau :)

Dramaking said...

: : hehe . sy sntiasa egt .

bkal tempuh alam 1 lg jgk .

:D

Unknown said...

bagus la cm tu :)
bersedia lah dr awal sebelum terlambat.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...